Hogyan fejleszthetem diákjaim digitális kompetenciáját?

Szerintem a Történelem tanításban a tanulók digitális kompetenciája, a következőképp fejleszthető:

-         A tanulók egyes csoportját, vagy egyes tanulókat (akár jutalomként) megbízni, bizonyos információk interneten való felkutatásával, és ismertetésével.

-        A tanulókat megbíznám, hogy különböző anyagrészekből tartsanak prezentációt egymás számára. Ezt természetesen előzetesen a szaktanárnak lektorálnia kell!

-         A házi feladatokat digitális formában (ha szükséges, a hivatalos pl. levélformulákat betartva) kérném be a diákoktól.

-         Valamely közösségi portálon (Facebook, Twitter) alakítanék közös „virtuális” tanulócsoportot.

-     A tananyagokat, és az órai vázlatokat, PPT-ket egy közös online tárhelyre tölteném fel. (pl. GoogleDrive, Dropbox)

___________________________________________________________

Nemzeti Alaptanterv 2012.

„Digitális kompetencia:

 A digitális kompetencia felöleli az információs társadalom technológiáinak (információs és kommunikációs technológia, a továbbiakban IKT) és a technológiák által hozzáférhetővé tett, közvetített tartalmak magabiztos, kritikus és etikus használatát a társas kapcsolatok, a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén. Ez a következő készségeken, tevékenységeken alapul: az információ felismerése (azonosítása), visszakeresése, értékelése, tárolása, előállítása, MAGYAR KÖZLÖNY • 2012. évi 66. szám 10655 bemutatása és cseréje; digitális tartalomalkotás és -megosztás, továbbá kommunikációs együttműködés az interneten keresztül. Szükséges képességek, készségek, ismeretek és attitűdök A digitális kompetencia az IKT természetének, szerepének és lehetőségeinek megértését, alapos ismeretét, illetve ennek alkalmazását jelenti a személyes és társadalmi életben, a tanulásban és a munkában. Magába foglalja a főbb számítógépes alkalmazásokat – szövegszerkesztés, adattáblázatok, adatbázisok, információtárolás és -kezelés, az internet által kínált lehetőségek és az elektronikus média útján történő kommunikáció (e-mail, hálózati eszközök) – a szabadidő, az információ-megosztás, az együttműködő hálózatépítés, a tanulás, a művészetek és a kutatás terén. A tanulónak értenie kell, miként segíti az IKT a kreativitást és az innovációt, ismernie kell az elérhető információ hitelessége és megbízhatósága körüli problémákat, valamint az ezek kiszűrésére használatos alapvető technikákat, továbbá az IKT interaktív használatához kapcsolódó veszélyeket és etikai elveket, valamint a szerzői jogból és a szoftver-tulajdonjogból a felhasználókra vonatkozó jogi kereteket. A szükséges készségek magukba foglalják az információ megkeresését, összegyűjtését és feldolgozását, a kritikus alkalmazást, a valós és a virtuális kapcsolatok megkülönböztetését. Ide tartozik a komplex információ előállítását, bemutatását és megértését elősegítő eszközök használata, valamint az internet alapú szolgáltatások elérése, az ezek segítségével történő keresés, az IKT alkalmazása a kritikai gondolkodás, a kreativitás és az innováció területén. Az IKT használata kritikus és megfontolt attitűdöket igényel az elérhető információ és az interaktív média felelősségteljes alkalmazása érdekében. A digitális kompetencia fejlődését segítheti továbbá az aktív részvétel a kulturális, társadalmi és/vagy szakmai célokat szolgáló közösségekben és hálózatokban.”

 

Magyar Közlöny 2012. évi 66. szám